انجمن اسلامی دانشجویان مستقل

دانشگاه قم

همایش تدبیرها و توفیقات سیاست خارجی با حضور دکتر سعید زیباکلام / دوشنبه 24 فروردین ساعت 10 صبح

هفته نامه سوزنبان
کتابخانه
گزارش تصویری
رسانه سوزنبان
لوگو سایت
لوگوی نویسندگان
تبلیغات
مطالب در دست تهیه
همایش نقش تشکل های دانشجویی در تحولات سیاسی – فرهنگی در دانشگاه قم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این برنامه که به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستفل این دانشگاه برگزار شد به مسائل مختلفی پیرامون جنبش دانشجویی و فراز فرودهای آن در گذر تاریخ پرداخته شد ضمن اینکه در ادامه جلسه فضای سیاسی حاکم بر تشکل های دانشجویی در دانشگاه های کشور بالاخص داشگاه قم مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این برنامه مصطفی روحی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم از فضای مرده و رخوت آلود در میان دانشجویان در ابتدای این سال تحصیلی گفت و از دانشجویان خواست که نسبت به فضای دانشگاه و جامعه حساس تر بوده و با دید نقادانه مسائل را پیگیری کنند.
 


همچنین وی خواستار فعالیت و تاثیر گذاری بیشتر دانشجویان در عرصه دانشگاه شد. وی همچنین هدف دیگر از برنامه را پاسخ گویی به شبهات برخی از دانشجویان پیرامون فلسفه ی وجودی تشکل های دانشجویی و تعدد آن ها و نیز روشن نمودن گفتمان هر کدام از آن ها بیان نمود. وی به دانشجویان وعده ی یک نشست صمیمی همراه با پرسش و پاسخ داد.

پس از آن مهمانان برنامه به تبیین مواضع تشکل های خود پرداختند.در ابتدا آقای خوجگی  دبیر جنبش عدالت خواه دانشجویی به بیان تاریحچه ی این جنبش پرداخت. به گفته ی خوجگی شکل گیری جنبش در سال 1381 به وقوع پیوست. وی فلسفه ی وجودی این تشکل را نگرش به صحیفه ی حضرت امام (ره) و تبیین آن در گفتمان انقلاب اسلامی بیان نمود.

وی همچنین هدف دیگر این تشکل را نبودن درک درست از شعارهای انقلاب و انحصاری کردن به نفع طیف خاصی در آن دوران بیان نمود.


وی در ادامه بیان نمود که رسالت دانشجویی محافظه کاری و دفاع بی چون و چرا از حکومت نیست و هدف انقلاب مبارزه با سرمایه داری و تجمل و زالو صفتی بیان نمود.

پس از آن دیانی قائم مقام سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل کشور، تاریخچه انجمن های اسلامی را از دوران تاسیس دانشگاه تهران بیان نمود. وی هدف انجمن های اسلامی را در آن دوران مبارزه با فضای مارکسیستی این دانشگاه و ایجاد گفتمان اسلام گرا بیان نمود.وی در ادامه صحبت ها به قیام های 16 آذر و قیام سال 42 اشاره نمود که دانشجویان انجمن های اسلامی در آن نقش مهمی را ایفا نمودند.و در نهایت در سال 57 به عنوان پیشتاز جریان انقلاب معرفی نمود.این جریان تا دهه ی 70 همراه با فراز و فرود هایی به مسیر خود ادامه می داد تا آنکه در سال 78 طی یک انحراف که در دفتر تحکیم وحدت به وجود آمد موجب شد برخی انجمن ها به عنوان پیاده نظام برخی جریان های سیاسی خارج دانشگاه عمل کنند.اما در این بین انجمن هایی چون شهید چمران اهواز، تربیت معلم و ... که به این خط اعتقاد نداشتند خود را از این طیف جدا نموده و در سال 78 اتحادیه ی انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور را تاسیس نمودند.

وی همچنین گفتمان این تشکل را با این عنوان بیان نمود که نقد حکومت آری نفی حاکمیت هرگز.


در ادامه آقای بیانی نماینده انجمن اسلامی دانشجویان(دفتر تحکیم وحدت) به شرح مواضع و نحوه شکل گیری این تشکل پرداخت.ایشان هدف از ایجاد دفتر تحکیم وحدت در سال 58 را تجمع دانشجویان انقلابی و اسلام گرای تشکل های مختلفی چون انجمن اسلامی دانشجویان و سازمان دانشجویان مسلمان بیان نمود ولی در اواخر دولت هاشمی و در اوایل دولت خاتمی متاسفانه این دفتر به تریبونی برای برخی افراد منحرف تبدیل شد به طوری که دیگر نمی توانست نام اسلامی را روی آن گذاشت. انشقاق این دفتر زمانی به اوج خود رسید که در نشست سالانه ی این تشکل که در سال 82 در شیراز برگزار شد طیف دیگری که از این تشکل منشق شده بود نشستی در دانشکده ی اقتصاد دانشگاه علامه برگزار و انتخاب دیگری برگزار نمود.و این چنین ، طیف علامه ی این تشکل اعلام موجودیت کرد.البته افرادی که به مبانی انقلاب اعتقاد داشته و در خط نظام بودند در طیف شیراز قرار داشتند.

پس از آن ، آقای نداف نماینده ی بسیج دانشجویی در این همایش با بیان اینکه تولد بسیج همراه با انقلاب اسلامی است و شاخه ی دانشجویی آن در سال 67 به فرمان امام راحل تشکیل شد و وظیفه ی اصلی بسیج محافظت از انقلاب در برابر شرق و غرب و شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی باشد. بسیج در مدت پس از تشکیل دوران پر فراز و نشیبی را طی نمود و در دوران اصلاحات یکی از بدنه های اصلی مبارزات با جریانات انحرافی در سطح دانشگاه ها بود.

در ادامه نمایندگان تشکل ها به پرسش های دانشجویان پیرامون مسائل دانشجویی و انتخابات پاسخ دادند.در این میان یکی از دانشجویان درباره قضیه تسخیر سفارت انگلستان و عذر خواهی دفتر تحکیم وحدت از دولت انگلستان پرسید که بیانی نماینده تحکیم وحدت پاسخ داد و این بیانیه را انجمن دانشگاه تهران صادر نموده که ما آن را عضو دفتر تحکیم وحدت نمی دانیم و ان ها را غیر قانونی می دانیم.

لازم به ذکر است در این برنامه جامعه اسلامی دانشجویان علی رغم دعوت نماینده ای نداشت.

 

  • ۹۱/۱۲/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">