انجمن اسلامی دانشجویان مستقل

دانشگاه قم

همایش تدبیرها و توفیقات سیاست خارجی با حضور دکتر سعید زیباکلام / دوشنبه 24 فروردین ساعت 10 صبح

هفته نامه سوزنبان
کتابخانه
گزارش تصویری
رسانه سوزنبان
لوگو سایت
لوگوی نویسندگان
تبلیغات
مطالب در دست تهیه

فرمول نجات مصر: به قلم خانم موسی زاده

| شنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۲، ۱۲:۵۶ ب.ظ

در تحلیل اوضاع این روزهای مصر آنچه که به وضوح قابل مشاهده است عدم یکپارچگی احزاب و گروه هاست. چیزی که در کف خیابان ها٬ پشت بلندگو ها٬ لابلای بیانیه ها و احکام صادره ارتش و دولت موقت  پیداست؛ یک تشتت و چند دستگی کاملا آشکار است که ریشه در منفعت طلبی ها٬ تعصبات و دخالت های خارجی دارد. 

انعکاس در خبرنامه دانشجویان ایران

 


در تحلیل اوضاع این روزهای مصر آنچه که به وضوح قابل مشاهده است عدم یکپارچگی احزاب و گروه هاست. چیزی که در کف خیابان ها٬ پشت بلندگو ها٬ لابلای بیانیه ها و احکام صادره ارتش و دولت موقت  پیداست؛ یک تشتت و چند دستگی کاملا آشکار است که ریشه در منفعت طلبی ها٬ تعصبات و دخالت های خارجی دارد.

حتی اسلام گرایان هم زمانیکه قدرت را بدست گرفتند اهداف انقلاب را بدردود گفته و بدون توجه به خواست رأی دهندگان مبنی بر اجرای مفاد اسلامی انقلاب و در راس آن استکبار ستیزی و دوری از مستکبرین بزرگ‌ جهان٬ مشغول سهم خواهی از انقلاب و کشور شدند و به رابطه خود با آمریکا و اسرائیل ادامه دادند تا مبادا بودجه سالانه آمریکا قطع٬ و سر کیسه شل سران عرب سفت گردد.. و در حال حاضر هم بنظر نمیرسد هیچ یک از رهبران سیاسی و ارتش مصر  حقیقا بدنبال خواست مردم و آرامش و بقاء مصر باشند٬ گویا کسی نمیخواهد سرش را از حد منافعش بالاتر بگیرد و ببیند که پشت همه این ماجراها آمریکاست که موافقان و مخالفان را به جان هم انداخته  و از این اوضاع لذت میبرد... براستی چرا هیچکس این مهره های از هم گسیخته را به یک رشته نمیکند؟


پاسخ این پرسش  قرن ها پیش داده شده است.. آنجا که امام علی (ع) میفرمایند: رهبر جامعه مانند رشته مهره است  که آن را گرد آورده و بهم پیوند میزند٬ پس اگر رشته بگسلد٬ مهره ها  از هم جدا شده و پراکنده گردد و هرگز همه آنها گرد نیایند.
آری بحران امروز مصر نیازمند کسیست که بتواند مدیریت اوضاع را بدست گیرد و گروه های مختلف را حول یک محور متحد سازد٬ آنکه فارق از منافع و احزاب بدنبال آرامش٬ بقاء و رشد مصر باشد ٬ مغز متفکری که ایمان٬ علم و عمل را با هم همراه سازد وبر شرایط کنونی فائق آید ، بنظر میرسد که مصر امروز بیش از همیشه نیازمند وحدت حول یک محور الهی است. پیداست که در زمان ائمه معصوم این حبل الله که باید به آن چنگ زد امامان هستند اما در زمان غیبت ایشان نیز خداوند متعال حکومت مسلمین را بی سرپرست نگذاشته و شرایط را برای رهبر جامعه تعیین کرده که واجد بیشترین میزان آنها موظف به تشکیل حکومت است. و آن ویژگیها عبارت اند از : علم به قوانین الهی یعنی فقاهت، عمل به این قوانین یعنی عدالت، وتوانایی تدبیر امور یعنی کفایت.

رهبر جامعه اسلامی با توجه به ویژگی ها ونوع انتخابش که منتصب به حکم شارع مقدس است، توانایی مدیریت کشور در سخت ترین بحران ها را دارد چرا که  تک تک این خصائص عقلا هم لازم است چرا که رهبر با علمی که حالادیگربه مرحله یقین به صحت و کمال احکام الهی رسیده است خود را موظف به اجرای آن میبیند و میکوشد تا هرچه بیشتر به این قوانین عمل کند و هرگاه که پا را از  این حدود فراتر بگذارد خودبخود از رهبری عزل میگردد.
در اینجا باید اشاره کرد که هرکس به احکام الهی عمل کند ، ابتدا به ایمان، و سپس به اخلاق اسلامی میرسد ودر این مرحله طبق وعده الهی ، جذابیتی بر اثر ایمانش در او پدید می آید که قلب ها به سمتش متمایل میگردد و در هنگامه های حساس و بحرانی جامعه، او با رهنمود های خود فضای جامعه را آرام میکند چراکه نوعی اطاعت پذیری دینی و حبی نسبت به او در جامعه وجود دارد و این یکی از رموز موفقیت اداره جامعه در سبک مدیریتی اسلامی است.
اما خصیصه دیگری که در این میان آشکار میگردد حلم و صبر رهبر امت است‌.
در آشوب ها و بحران ها، مردمی که با یکدیگر و نظام درگیر میشوند معمولا تحت تاثیر جو و تبلیغات قرار میگیرند و قصد فتنه و براندازی نظام را ندارند، از این رو رهبری آگاهی که در راس امور قرار دارد و اوضاع را با دقت رصد میکند اشتباهات عمد  و سهو را تمیز داده،  اهمیت حفظ نظام را یادآور میشود و در فضایی آرام و توام با عطوفت، از فریب خوردگان دعوت میکند که به دامان ملت بازگردند و همچون پدری مهربان صبر میکند تا فرزندان خطاکار، از مسیر اشتباه خود برگردند. این نوع برخورد در دراز مدت سبب افزایش اعتماد مردم به نظام و استحکام پایه های حکومت میشود، چرا که مردم رهبر و کشور  را حامی، و از آن خود میبینند و برای بقا و رشد آن تلاش میکنند.


به عنوان نمونه میتوان به بیانات رهبر معظم انقلاب پس از  واقعه قتل های زنجیره ای و حادثه کوی دانشگاه اشاره کرد که فرمودند: جوانان این کشور فرزندان من هستند و هرگونه چیزی که در این مجموعه موجب اضطراب و ناراحتی باشد، برای من بسیار سخت و سنگین است،.... اگر یک عده نفوذی خواستند از فرصتی استفاده کنند و از آب گل آلود ماهی بگیرند، خیال نکنند که ما اشتباه خواهیم کرد؛ نه، ما اشتباه نخواهیم کرد، ما مخاطب و طرف خودمان را میشناسیم، دانشجو فرزتد ماست، متعلق به ماست، متعلق به این  کشور است (۲۱/۴/۱۳۷۸)

و این عینا عمل به حدیث پیامبر (ص) است که میفرمایند: صلاحیت مدیریت و امامت امت اسلامی را ندارد مگر کسی که دارای سه خصلت باشد..... و سوم، توانایی. چنان نیکو مدیریتی نسبت به همکارانش ( مردم) داشته باشد که چون فرزندی زیر چتر محبت قرارشان دهد.


و اما بعد از این نوبت به کفایت و تدبیر امور میرسد و این مورد سخت با موارد پیشین در ارتباط است، از آنجا که کسی که میخواهد امور جامعه را تدبیر کند باید به مرحله ای رسیده باشد که نگاهش به مسائل ، گروه ها، جریانات و احیانا ریشه بحران های کشور، بر اساس هوی و هوس  و منافع یا ترس از دیگران نباشد بلکه فقط و فقط رضای خدا و مصالح مردم را اصل قرار دهد و از این طریق گره های بسته را باز کند. همچون فردی هنگامی که نقش اول مملکت را داشته باشد میتواند در آشوب ها و وضعیت های حساس جامعه، با آن نگرش عمیقی که دارد، دست های دشمن را شناسایی کرده و  معرفی نماید، فریب خوردگان را از افتادن در این دام بر حذر دارد و سایرین را به بصیرت و دقت در مسائل دعوت کند و با رهنمود های خود عقول جامعه و با ولایت خود قلوب جامعه را هدایت نماید و با پیگیری همه این خطوط، کشور را از فتنه بوجود آمده نجات دهد. روشی که امام خامنه سال هاست در حال انجام آن به بهترین وجه ممکن هستند که نمونه اخیر و عالی آن را میتوان در مدیریت ایشان در فتنه ۸۸ مشاهده کرد.چنانچه هریک از کشور های منطقه به همچون فتنه ای دچار میشدند،  یقینا قافیه بازی را به دشمن میباختند.

 اوضاع کنونی مصر نیز، بیانگر نیاز فوری به این معجزه الهی است، زیرا که درحال حاضر تنها یک رهبر قدرتمند ، مومن و فراجناحی است که میتواند با بیرون آوردن دست استکبار از آستین دشمنان داخلی مصر، در مقابل این فتنه گری ها بایستد و مصر را از آشوب و درگیری نجات دهد، کسی که سر سپرده هیچ بظاهر ابرقدرتی نباشد و فقط با تکیه بر قدرت لایزال الهی به بازآفرینی یک مصر قدرتمند، مستقل و عزت مند بپردازد و صد البته که  این راه، برای مردم، صبر و مقاومتی جزیل میطلبد  که خیری کثیر به دنبال دارد.
 

 

  • ۹۲/۰۴/۲۲

نظرات  (۲)

  • یکی بود آن یکی هم بود

  • حمد وسپاس؛ مخصوص خداوندی که هرجا من خاستم او بود
    اما... هرجا او خاست من نبودم !!!

    سلام علیکم
    با افتخار به مجازستانم دعوتین ...

    ملتمس دعا
    یاعلی...


  • مصطفی روحی
  • سلام
    نخ تسبیح مهمترین حلقه ی مفقود شده در انقلاب های منطقه است که ما از آن به ولایت مطلقه ی فقیه یاد می کنیم .
    خدا امام ره را رحمت کند که این نعمت را به ما معرفی فرمود 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">