انجمن اسلامی دانشجویان مستقل

دانشگاه قم

همایش تدبیرها و توفیقات سیاست خارجی با حضور دکتر سعید زیباکلام / دوشنبه 24 فروردین ساعت 10 صبح

هفته نامه سوزنبان
کتابخانه
گزارش تصویری
رسانه سوزنبان
لوگو سایت
لوگوی نویسندگان
تبلیغات
مطالب در دست تهیه

«مرامنامه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم»


با کسب اجازه از محضر امام زمان (عج)  و با یاد امام و شهدا .

گرامی باد یاد و خاطرة امام راحل عظیم الشأن و معمار کبیر انقلاب اسلامی ،حضرت روح الله الموسوی الخمینی (قدس سره) و شهیدان گلگون کفن نهضت اسلامی ایران بویژه افتخار آفرینان حماسة جاوید هشت سال دفاع مقدس و خصوصاً طلایه‌دار شهیدان سرافراز دانشگاهی «شهید مرتضی علم الهدی»

بخش اول:

بسم الله الرحمن الرحیم

«قل انما عظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی»

1ـ ما معتقدیم که اسلام، دین جامع جهانی است و قرآن کریم بعنوان معجزه جاوید پیامبر اسلام(ص) می‌باشد که منادی عدالت اجتماعی بین آحاد جوامع انسانی و پاسخگوی همه نیازهای فردی و اجتماعی بشر تا قیام قیامت است.

2ـ ما معتقدیم که پیامبراکرم(ص) و امامان معصوم(ع) برترین فرستادگان حق و مفسران حقیقی قرآن و بزرگ راهنمایان بشریت به سرمنزل سعادت دنیوی و اخروی می‌باشند که جان و مال و عزیزان خویش را در راه مبارزه با طاغوت و طاغوتیان و برقراری قسط و عدل فدا نمودند. و ما اعتقاد راسخ داریم که مکتب تشیع از سرچشمه زلال وحی آسمانی نشات گرفته و در امتداد رسالت ناب محمدی(ص) است و پیشوای آن مولای متقیان امیرمومنان علی(ع) و فرزندان معصوم او، جانشینان بر حق پیامبر(ص) و حامل اصیل‌ترین و عمیق‌ترین معارف فرهنگ اسلامی هستند و ما پیروان این فرقه ناجیه مفتخریم که در مسیر ولایت ایشان و در پرتو هدایت آنان گام برمی‌داریم و اهداف نورانی ایشان را دنبال می‌نماییم.

3ـ ما معتقدیم که نظام جمهوری اسلامی ایران در دنیای معاصر، تنها نظام بر محور اسلام ناب محمدی (ص) است که داعیه استقرار عدالت و آزادی در سراسر دنیا را دارد و در راه نشر ارزشهای مقدس این دین حنیف و برای مقابله با ظلم و بی‌عدالتی در دنیا، هزینه‌های سنگینی را متحمل شده است و در این راه پر افتخار، از بذل هر گونه تلاشی دریغ نورزیده است.

4ـ ما معتقدیم که ولایت مطلقه فقیه، ذخیره فیض الهی در عصر غیبت امام معصوم(ع) و در راستای حرکت انبیا الهی در طول تاریخ است. ولایت فقیه، شعبه‌‌ای از ولایت پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) ویگانه سکاندار کشتی طوفان زده امت اسلامی در تلاطم بحرانها و هدایت آن به ساحل امن‌و امان می‌باشد.

5ـ ما معتقدیم که قانون اساسی، به عنوان زیر بنام نظام ماست و عصاره مجاهدت دهها ساله ملت مسلمان ایران برای نیل به استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است. قانون اساسی، منشور عدالت اجتماعی در جامعه اسلامی ما وضامن حقوق آحاد ملت، و محور وفاق و همدلی ایرانیان از هر قومیت و مذهب می‌باشد.

6ـ ما معتقدیم که وحدت کلمه، رمز پیروزی ملت انقلابی ایران علیه رژیم ستمشاهی پهلوی بوده و رمز بقای این شجره طیبه نهضت نیز در گرو همین وحدت کلمه است. امروز هم به برکت این اتحاد و انسجام، جمهوری اسلامی تمامی مکتبهای مادی و پوشالی غرب را در نوردیه است و همچنان با عزمی پولادین، در مسیر حرکت ظلم ستیز و عدالت خواه خویش تا بسط حکومت‌ جهانی اسلام به پیش می‌رود.

7ـ ما معتقدیم که مبنای فکری نظام جمهوی اسلامی عبارت است از فرمایشات گهربار معمار بزرگ انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و نیز رهنمودهای گرانسنگ مقام معظم ولایت حضرت آیه الله العظمی خامنه‌ای (دام‌ظله) کلام پیامبر گونه ایشان همچون چراغی فروزان در پیش روی ملت مسلمان ایران است و روشنگر حق از باطل در ظلمتکده جهل و فساد و نابرابری در جهان معاصر است. و از جلمه آن، آثار ارزنده اسلام شناس معاصر و متفکر عالیمقام استاد شهید مرتضی مطهری(ره) است که امام راحل (قدس سره) در حق این فقیه و فیلسوف مجاهد فرموند: «مطهری در طهارت روح، وقوت ایمان وقدرت بیان کم نظیر بود... اثار قلم و بیان او بی‌استثنا آموزنده و روانبخش است... من به دانشجویان و طبقه روشنفکران متعهد توصیه می‌کنم که کتابهای این استاد عزیز را نگذارند که بادسیسه‌ها‌ی غیر اسلامی فراموش شود.»

8ـ ما معتقدیم که امر به معروف و نهی از منکر از افضل و اجبات الهی است که به برکت آن، دیگر تعالیم و احکام نورانی فراموش شده این دین مبین احیا می‌گردد و این مهم، تکلیف شرعی آحاد مسلمانان از هر قشر و طبقه‌ای است؛ و قوام بقای شریعت اسلام و حاکمیت ارزشهای دینی، و گسترش عدالت اجتماعی در میهن اسلامیمان و بله در سراسر جهان، در گرو عمل به این تکلیف شرعی و الهی است.

9ـ ما متعتقدیم که تزکیه، مقدم بر تعلیم و تعلم است و اگر در مراکز آموزشی کشومان اعم از آموزش و پرورش و بویژه در نظام آموزش عالی، تحصیل دانش توأم با تهذیب نفس نباشد و با تعهد دینی همراه نگردد تخصصها در خدمت منافع شخصی و گروهی خواهد بود و این علم، صاحبش را سرانجام به پرتگاه تباهی و هلاک می‌افکند و آخرت و معنویت را در پای منافع حقیر مادی فدا می‌گرداند.

10ـما معتقدیم که جنگ تحمیلی و دفاع مقدس هشت ساله بالاترین سند عزت و افتخار ملت رشید ایران برای رهایی از چنگال استعمارگران و استمارگران غربی است و گواه صلابت و استقامت بی‌نظیر این ملت مجاهد و شهید پرور است که با اهدای بیش از دویست هزار شهید گلگون کفن، ضامن حفظ و بقای نهضت اسلامی ایران شدند و ما هر چه داریم از برکت مجاهدات آن حماسه‌سازان یگانة دوران داریم و حفظ دستاوردهای آن سالهای حماسه و ایثار، و زنده‌نگه داشتن یاد آن فجر آفرینان، تکلیف دینی و وجوانی هر ایرانی آگاه و غیرتمند است.

11ـ ما معتقدیم که استکبار جهانی به رهبری آمریکا و اسراییل و متحدین غربی آنان، منشأ هر ظلم و بیداد در جامعة جهانی هستند و هر فتنه‌ای از ایشان آغاز می‌گردد و به آنان ختم می‌شود و اینان أم الفساد جهان معاصرند که به اسم دموکراسی و آزادی و دفاع از حقوق بشرع از هر جنایت و آدمکشی و نسل کشی در حق بشریت باک ندارند و سازمانهای جهانی بویژه سازمان ملل و شورای امنیت، امروز بعنوان ابزاری در دست این جلادان بزرگ تاریخ برای سلطة بیشتر بر ملتهای مظلوم و آزاده جهان و غارت منابع ملی ایشان است.

12ـ ما معتقدیم که دانشگاه منشأ همة تحولات است و سعادت و شقاوت یک جامعه از اینجا نشأت می‌گیرد. و دانشگاه های میهن اسلامی ما امروزه از جایگاه ویژه‌ای بر خوردارند بگونه‌ای که دوست و دشمن، بیش از هر جای دیگر به محصولات آن چشم دوخته‌اند. اگر امروز مسئولان و استید ارجمند مراکز آموزش عالی، با درک حسسیت شرایط، در راه پرورش علمی و ایمانی فرزندان برومند ملت ایران جانانه بکوشند فردا همة خیرات و برکات از دستان توانمند این آینده‌سازان کشور اسلامیمان جاری خواهد گشت و ضامن پیشرفت و تعالی میهن عزیز ما در همة عرصه‌ها خواهد شد دست سلطة بیگانگان از را از سر این ملت و مملکت بر ای همیشه قطع خواهد کرد.

13ـ ما معتقدیم که وحدت حوزه و دانشگاه از ضروری‌ترین امور در نظام آموزشی و تربیتی ایران اسلامی است. ای دو کانون مهم علم و فرهنگ، به منزلة دو بال نیرومند می‌باشند که با همدلی و همفکری یکدیگر، ضامن فلاح و رستگاری در همة عرصه‌های زندگی مادی و معنوی ملت هستند و میهن عزیزمان را در برابر دسیسه‌های شیطانی ابرقدرتهای بیمه‌ می‌کنند. و رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) نیز در وصیت نامة سیاسی ـ الهی خویش بر این اصل محوری تأکید دارند که:

«اکنون که به خواست خداوند متعال و مجاهدت ملت، ار روحانی و دانشگاهی تا بازاری و کار گر و کشاورز و سایر قشرها، بند اسارت را پاره و سد قدرت ابر قدرتها را شکستند و کشور را از دست آنان و وابستگانشان نجات دادند، توصیة اینجانب آنست‌ که نسل حاضر و اینده غفلت نکنند و دانشگاهیان و جوانان برومند عزیز هر چه بیشتر با روحانیان و طلاب علوم دینی پیوند دوستی و تفاهم را محکمتر و استوارتر سازند و از نقشه‌ها و توطئه‌های دشمن غدار غافل نباشند.»

14ـ ما معتقدیم که جنبش دانشجویی با تکیه بر نظم و قانونمندی می‌تواند مسئولان نظام اسلامی را در راه خدمت راسانی بهتر و هدایت کشور بسوی قله‌های رفیع سعادت یاری نماید. و تجربة تاریخ سالة انقلاب سلامی نشان می‌دهد حضور آگاهانه و روشنگرانة «جنبش دانشجویی» در صحنه‌های مختلف انقلاب، افکار عمومی ملت عزیزمان را در ادامة راه نورانی نهضت، مصصم‌تر گردانده و توطئه‌های رنگارنگ دشمنان را نقش بر آب نموده است و به یاری حق، در تداوم این نهضت و تحقق آرمانهای متعالی آن، تشکلهای دانشجویی مؤمن و متعهد، نقش بی بدیلی را ایفا خواهند نمود.

ب) اهداف و آرمانها

1ـ تحکیم ارزشهای اسلام ناب محمدی(ص) در جامعه اسلامی بویژه در دانشگاه

2ـ گسترش معارف ناب مکتب تشیع و پیاده شدن سیرة عملی معصومان(ع) در متن حیات سیاسی و اجتماعی ما مسلمانان

3ـ تحقق آرمانهای نظام با محوریت استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی

4ـ حاکمیت اصول مترقی قانونی اساسی بعنوان میثاق مشترک همة ایرانیان

5ـ تحقق خواسته‌های مقام معظم ولایت (مدظله‌العالی) در همة بخشهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی؛

6ـ تحقق پیوندی مستحکم بین اقشار مختلف جامعه اسلامی از هر قومیت و مذهب

7ـ تحقق وحدت جامع بین دو رکن هدایتگر علمی و ایمانی کشورمان یعنی حوزه و دانشگاه ؛

8ـ نیل به قله‌های رفیع دانش و تبدیل شدن ایران اسلامی به مرکز تولید علم فناوری در جهان معاصر ؛

9ـ نهادینه شدن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعة اسلامی بویژه در دانشگاه؛

10ـ عینیت یافتن ارزشهای انقلاب و دفاع مقدس در جامعة اسلامی بویژه فرهنگ ایثار و شهادت؛

11ـ آشنایی عمیق اقشار مختلف ملت با مظاهر کفر و شرک و نفاق در جهان معاصر؛ و آگاهی دقیق از چالشهای فراروی جهان اسلام در حال و آینده؛

12ـ تحقق کرامت انسانی در همة مناسبات اجتماعی؛

13ـ گسترش فرهنگ استکبار ستیزی و نفی هر گونه سلطه‌گری و سلطه پذیری ؛

14ـ گسترش فرهنگ نقد سازنده و پرسشگری و نظارت مؤثر برعملکرد مسئولان و کارگزاران نظام اسلامی؛

ج) خط مشی و رؤوس برنامه‌ها:

1ـ حرکت در مسیر احیاء و نشر ارزشهای اسلامی و بزرگداشت شعائر الهی و تقویت اخلاف و معویت و روحیة دین باوری در جامعة اسلامی بویژه در دانشگاه؛

2ـ پاسداری از قانون اساسی و کمک به جرای دقیق تر قانون در جامعة اسلامی؛

3ـ تلاش برای اشاعة فرهنگ بسیجی و نشر ارزشهای انقلاب و دفاع مقدس بویژه در دانشگاه؛

4ـ حفظ فضای وحدت و همدلی بین آحاد ملت خصوصاً دانشگاهیان و پرهیز از هر گونه مسائل تفرقه افکن؛

5ـ تلاش برای تولید علم و حضور فعال در جنبش‌نرم‌افزاری در رشته‌های مختلف دانشگاهی و همسوگرداندن حرکت علمی کشور برای نیل به اهداف مشترک؛

6ـ حفظ فضای سالم و باز سیاسی در جامعه بویژه در دانشگاه و برقراری جریان آزاد اطلاعات و تبادل نظر دانشگاهیان در باب مسائل مهم جاری کشور؛

7ـ صیانت دانشگاه از نفوذ جریانات فکری منحرف و سیاست بازان فرصت طلب و موج سوار؛ و جلوگیری از اقدامات خلاف مصالح نظام اسلامی؛

8ـ ایجاد ارتباط مستمر و انسجام قویتر بین دو عنصر آینده ساز طلبه و دانشجو و نهادینه کردن ارزشهای مقدس نظام حوزوی در دانشگاه؛

9ـ مقابله با شبیخون فرهنگی دشمنان از طریق اجرای برنامه‌های مناسب فرهنگی و الگو سازی صحیح فرهنگی ؛

10ـ ارتقای بینش سیاسی و آمادگی نیروهای مؤمن و انقلابی برای مقابله با توطئه‌های دشمنان داخل و خارج ؛

11ـ روشنگری و هدایت صحیح افکار عمومی جامعة اسلامی بویژه دانشگاهیان در مقاطع حساس بویژه در انتخابات و بروز بحرانهای سیاسی و ... ؛

12ـ تقویت روشنفگری دینی متعدانه و مقابله با مظاهر تحجر و التقاط و مظاهر روشنفکری غربی ؛

13ـ تقویت روحیة خود باوری در ساختن ایران آباد و آزاد و نیل به قله‌های ترقی با تأکید برهویت اصیل‌ ایرانی و اسلامی؛

14ـ عدالتخواهی در همة عرصه‌های حیات اجتماعی با تأکید بر اصل شایسته سالاری و نفی مناسبات حزبی و باندی در مدیریت اجرایی کشور؛