انجمن اسلامی دانشجویان مستقل

دانشگاه قم

همایش تدبیرها و توفیقات سیاست خارجی با حضور دکتر سعید زیباکلام / دوشنبه 24 فروردین ساعت 10 صبح

هفته نامه سوزنبان
کتابخانه
گزارش تصویری
رسانه سوزنبان
لوگو سایت
لوگوی نویسندگان
تبلیغات
مطالب در دست تهیه

برداشت های از مفهومی خلق نشده ، سینمایی دینی بودن یا نبودن مسئله این است

در ایام جشنواره های مختلف سینمایی و یا سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم تب تاب و جنب و جوش بحث پیرامون سینمای دینی داغ می شود و چند هفته ای تلوزیون و روزنامه ها مطالبی پیرامون این موضوع نشر می دهند و کسانی که خود را به اصطلاح مسئول می بینند و «بنده ای از بندگان مرتضی» به پای میزهای مذاکره می نشینند و در طی سال نیز اگر فیلمسازی ، فیلمی ضد افکارشان می سازد بیانیه ای صادر می کنند و او را به زعم خود محکوم می کنند و رو به روی سینماها جمع می شوند و شعار می دهند و فیلم را از سینما پایین می کشند و در نهایت قصه همچنان ادامه دارد ....  .
و هرگاه بحثی پیرامون فیلم و فیلمسازی می شود عده ای که خود را مغز متفکر می دانند با بی اطلاعاتی خود حرف هایی می زنند و باز هم به زعم خود از ارزش ها دفاع می کنند . البته این موضوع ریشه در خصلت ما ایرانی ها دارد که در تمامی موارد هستی از فلسفه گرفته تا اقتصاد و سیاست و فوتبال و سینما و ... دستی در آتش داریم که البته مشکل ما حتی این ها هم نیست .

بیایید برگردیم به بحث خودمان موضوعی که با تکرار و طرح بی نتیجه دارد به کنج بحث زدگی می خزد یعنی سینمای دینی . به جرئت می توان ادعا کرد هنوز که هنوز است بعد از گذشت سی و اندی سال از انقلاب اسلامی کشور عزیزمان هنوز کسی نتوانسته مفهومی از سینمای دینی ارائه دهد و شاید هم حقیقتا نمی توان این  مفهوم را با تمام ظرافت ها و پیچیدگی ها خاص خود تفسیر کرد .

عده ای برچسب فیلم دینی را تنها به فیلم های تاریخی صدر اسلام می زنند ، عده ای فیلم هایی را که موضوعی دینی دارد فیلم دینی می دانند و عده ای فیلم هایی را که به مسائل اجتماعی  می پردازد ، عده ای فیلم های دفاع مقدس را و حتی بعضی فیلم های ژانر طنز را .مثلا می گویند بچه های آسمان ، آژانس شیشه ای ، مختار نامه ، یک حبه قند ، گشت ارشاد و حتی جدایی نادر از سیمین فیلمی دینی است زیرا دروغ را پست جلوه می دهد و ... ، بیایید طور دیگری موضوع را بررسی کنیم به نظر شما در ایران چه کسی می تواند ادعا کند که فیلم من غیر دینی است ، حقیقتا که هیچ کس .

معادله زندگی در نظام اسلامی ایران به راستی بسیار متفاوت است با جهان اطراف، آمیختگی زندگانی مردم با دین خود و علاوه بر آن آمیختگی نظام کشور ما با دین مبین اسلام جز رویداد هایی است که نظیری همانند آن را جز در تاریخ صدر اسلام نداشته ایم . در نظام اسلامی با مردمانی مسلمان که هر گونه رفتار از آنها ویترینی از دین و دینداری را به نمایش می گذارد  . اگر فیلمی در جهت نقد دولت و یا حکومت ساخته شود و هر چند نقدی منصفانه را به گونه ای ناشیانه گفته باشد و یا نقدی غیر خیرخواهانه و عنودوار را بیان کند ، به دلیل آمیختگی نظام سیاسی کشور با دین مبین اسلام ، فیلم را می توان فیلمی غیر ارزشی قلم داد کرد از طرفی فیلمساز این حق را دارد که بگوید انتقاد از رفتار مسلمین و حتی نظام اسلامی جایز است و برای آن مصداقی تاریخی بیاورد  . حال شما بگویید تکلیف چیست ؟

به راستی که در این مرز و بوم تمامی فیلم ها می توانند در زمره فیلم دینی قرار بگیرند زیرا از هرچه سخن بگوییم در دایره دین و سیاست ما نیز هست که یا تعریف است یا نقدی بر آن ، اما آنچه می ماند جهتگیری گفتمان و نوع بیان آن می باشد؛ اگر تعریف باشد باید به گونه ای باشد که حق مطلب ادا شود زیرا که گفته اند دفاع بد از موضوعی به نفع آن نیست که هیچ خیانت به آن نیز هست و اگر انتقادی نیز باشد باید به گونه ای هنرمندانه و به دور از نخوت ، عوام فریبی و سیاه نمایی مردم باشد.

شاید بتوان گفت که امروز ما توانسته ایم قدمی در جهت سینمای دینی برداریم اما سینمای اسلامی به هیچ عنوان، زیرا اسلام قدمی فراتر است از مسئله و مقوله ادیان ، به عنوان مثال در خارج از این مرز و بوم نیز هستند افرادی که با توجه به دین خود و نوع نگاه فطری دین  فیلم می سازند و می توان ساخته های آنها را حتی دینی تر و حتی به دین اسلام نزدیک تر  از فیلمهای وطنی دانست ، که ما بحث پیرامون سینمای اسلامی را به طور خلاصه مطرح کرده و شرح و تفضیل آن باشد برای آینده  .

آنچه که امروز سینمای ما به آن احتیاج دارد یقینا سینمای اسلامی است نه سینمای دینی زیرا سینمای دینی به شکل هایی که گفته شد مطرح گردیده و هر کسی آن را به زعم خود برداشت کرده و حال می تواند بگوید فیلمی دینی ساخته شده است اما فیلم اسلامی خیر .

احکام دین اسلام بسیار جامع و شامل هستند و کسی نمی تواند ادعایی مبنی بر عدم وجود احکام در حوزه های مختلف بکند که سینما نیز از آن مستثنا نیست . احکامی نظیر پوشش زنان ، تداخل و روابط نامحرم ، بحث هایی پیرامون آرایش و پیرایش و .... که این نکات را نمی توان نادیده گرفت.

به راستی که سینمای مستند به دلیل ویژگی های ساختاریش یکی از مطهرترین حوزه های سینماست که حتی سید شهیدان اهل قلم نیز تنها آن را برگزید و جالب اینجاست که به یادماندنی ترین فیلم های تاریخ سینمای انقلاب نیز در فضای پاک و مطهر جبهه های جنگ بوده و به دور از هرگونه آلودگی اخلاقی و توام با ایمان واقعی عوامل ساخت که این حقیقتی است غیر قابل انکار. در نظر حقیر یکی از راه های رسیدن به سینمای اسلامی اجرای کامل احکام اسلامی است که در این حال روزگار ما انتظاریست خارج از عقلانیت و حقیقتا با سر و صداهایی قرون وسطایی همراه خواهد بود و انگ و برجسب تحجر روانه‌مان خواهد شد اما دور نیست آن روز که جهان به دست مصلح خویش اصلاح گردد، انشاالله .

  • ۹۲/۰۲/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">