انجمن اسلامی دانشجویان مستقل

دانشگاه قم

همایش تدبیرها و توفیقات سیاست خارجی با حضور دکتر سعید زیباکلام / دوشنبه 24 فروردین ساعت 10 صبح

هفته نامه سوزنبان
کتابخانه
گزارش تصویری
رسانه سوزنبان
لوگو سایت
لوگوی نویسندگان
تبلیغات
مطالب در دست تهیه

خبرگزاری فارس: حمایت مراجع تقلید از تفکیک جنسیتی/جاسبی به دانشگاه آزاد برگشتنی نیستشب گذشته نمایندگان انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل کشور پس از ضیافت افطار با وزیر علوم دیدار و گفتگو کردند .

در ابتدای این جلسه علی جمشیدی، دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان به ضرورت برگزاری جلساتی این چنینی اشاره کرد و گفت: برگزاری این جلسات باعث افزایش همکاری میان تشکل های دانشجویی می شود تا بخشی از بار نظام جمهوری اسلامی که بر دوش تشکل های دانشجویی است، راحت تر به مقصد برسد.

در ادامه مصطفی روحی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه قم گفت: حرکت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل لبیکی به ندای شهدا است.
وی به موضوع پذیرش دانشجوی پولی اشاره کرد و گفت: این موضوع در بین دانشجویان به عنوان یک دغدغه مطرح است؛ زیرا هرچند که این موضوع به یک قانون تبدیل شده، اما پیامد هایی دارد.
 
روحی، ایجاد یاس و ناامیدی در بین دانشجویان، کاهش کارکرد علمی کلاس های درسی، سازگار نبودن علم و متخصص پروری با پول را از جمله پیامدهای پذیرش دانشجوی پولی دانست و اذعان داشت: ایجاد پردیس های جدید و اختصاصی از راهکارهایی است که می تواند به پیشبرد بهتر این قانون کمک کند.
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه قم به دانشگاه های غیر اتنفاعی اشاره کرد و افزود: علی الظاهر پذیرش دانشجویان در این دانشگاه ها مطلوب است، اما نبود نهاد رهبری، نداشتن معاونت فرهنگی و عدم استفاده از اساتید مجرب از مشکلات این دانشگاه هاست.
 
وی در بخش پایانی صحبت های خود به افزایش پذیرش دانشجو در رشته های علوم انسانی پرداخت و اظهار داشت: پذیرش دانشجوی علوم انسانی در حالی که هنوز رشته های علوم انسانی مورد تجدیدنظر قرار نگرفته اند و اساتید غرب زده و سکولار پالایش نشده اند، کاری مضر خواهد بود.
 
دانشجو در پاسخ به مسائل مطرح شده گفت: در بخش تحول علوم انسانی، 400 سرفصل برای ایجاد تحول به شورای عالی تحول ارائه شده است، اما باید این واقعیت را پذیرفت که این حرکت به دلیل نهادینه شدن علوم قبلی کاری مشکل است، ولی ما پیگیر مسئله تحول در علوم، خصوصا علوم انسانی هستیم.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: در بحث اساتید غرب زده و سکولار بخشی از کار برعهده خود دانشجویان و تشکل های دانشجویی است تا با مطالعه و تحقیق پاسخگوی شبهات مطرح شده باشند.
دانشجو بیان داشت: در برخی از دانشگاه های غیرانتفاعی معاونت فرهنگی شکل گرفته و ما به دنبال ایجاد نهاد رهبری در این دانشگاه ها هستیم.
 
در بخش دیگری از این دیدار رفیعی از اعضای انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اراک به مشکلات دانشگاه های کشور در بخش صنفی اشاره کرد و بیان داشت: پس از تغییر مدیریت دانشگاه اراک، وضعیت بسیار تغییر کرده و این دگرگونی در زمینه پایین آمدن سطح تحقیقات دانشجویان، افت علمی کلاس ها و عدم اختصاص بودجه به کارهای پژوهشی دیده می شود.
 
این فعال دانشجویی افزود: پایین آمدن سطح کیفیت غذای دانشجویان، نا مطلوب بودن خوابگاه های دانشجویی، انجام نگرفتن کار فرهنگی و انتقاد ناپذیر بودن ریاست دانشگاه از جمله مشکلاتی است که پس از تغییر رئیس دانشگاه ارک بوجود آمده است.
 
دانشجو در خصوص دانشگاه اراک گفت: من در جریان کامل اتفاقات رخ داده در دانشگاه اراک هستم و نامه امام جمعه محترم اراک در خصوص اتفاقات رخ داده، در اختیار وزارت علوم قرار گرفته است.
 
وزیر علوم تصریح کرد: وزرات علوم تیم های بازرسی و ارزیابی 9 نفره به دانشگاه اراک فرستاده تا مشکلات موجود را شناسایی کنند و به زودی این مشکلات حل خواهد شد.
 
معین رئیسی، عضو انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شاهد به موضوع دانشگاه آزاد پرداخت و تصریح کرد: انتقادی که ما به دانشگاه آزاد داریم فقط متوجه آقای جاسبی نمی شود، انتقادی که به دانشگاه آزاد وارد است، مربوط به مفسده مدیریتی دانشگاه آزاد است؛ موضوعاتی چون زمین های دانشکده علوم تحقیقات، موسسه خدیجه کبری، حضور پررنگ و خط دهی این دانشگاه در فتنه 88 و وقف دانشگاه آزاد از جمله موارد فساد مدیریتی در دانشگاه آزاد اسلامی است.
 
وی افزود: متاسفانه زمزمه هایی از بازگشت آقای جاسبی به بخش مدریتی دانشگاه آزاد شنیده می شود، ما از مسئولین می خواهیم که زیر بار استوانه های پر زور این دانشگاه نروند و موضع خود را صریح و شفاف نسبت به بازگشت آقای جاسبی با این سابقه مدیریتی اعلام کنند.
 
دانشجو در خصوص مدیریت دانشگاه آزاد گفت: اگر نظر من در خصوص ریاست دانشگاه آزاد مطرح باشد، بنده معتقدم که آقای جاسبی به دانشگاه آزاد برنخواهند گشت؛ زیرا وی 30 سال خدمت کرده است و اکنون تنها می توان از نظرات و تجربیات آقای جاسبی استفاده کرد.
 
وزیر علوم تصریح کرد: بنده معتقدم که دانشگاه آزاد یکی از بال های آموزش عالی کشور است؛ بنابراین به دنبال ایجاد تغییر و اصلاح شیوه مدریتی در آن هستم که اقدامات صورت گرفته در این زمینه کاملا آشکار است.
 
وی تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در خصوص ایجاد پویایی در دانشگاه آزاد جلساتی را برگزار کرده، اما برخی به دنبال این هستند که این شورا نتواند اهداف خود را پیاده کند
 
در بخش بعدی زیبا مدبر، دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف به لزوم تغییر وضعیت علم سنجی در دانشگاه های کشور اشاره و خاطرنشان کرد: امروز ما شاهد هستیم که آیین نامه ارتقای اساتید بر اساس تعداد مقالات ارائه شده در مجامع علمی تنظیم شده و در این بین هیچ گونه نظارتی بر عملکرد و سبقه فرهنگی و سیاسی این اساتید نمی شود.

وی افزود: پس از تغییر مدیریت، در دانشگاه شعارهایی همسو با نظام انقلاب اسلامی داده شده، اما در عمل کارهای صورت گرفته بر ضد اهداف انقلاب اسلامی است.

مدبر تصریح کرد: در حال حاضر در دانشگاه اساتیدی فعالیت می کنند که هنوز در زمینه فتنه فعال هستند و بیانیه  صادر می کنند؛ از سوی دیگر ما شاهد هستیم اعضای انجمن اسلامی در صدد تشکیل مجدد این تشکل در دانشگاه شریف هستند و در این راه از حمایت اساتید برخوردارند.

کامران دانشجو در خصوص مسائل مطرح شده از سوی مدبر گفت: ملاک سنجش علمی از مهر ماه سال 90، تغییر یافته است و علاوه بر مقالات ISI، پنج نمره به عنوان وتوی فرهنگی در آیین نامه جدید لحاظ شده، بنابراین در صورتی که این نمره کسب نشود، ارتقای علمی صورت نمی گیرد.

وزیر علوم اضافه کرد: یکی دیگر از ملاک های تغییر یافته، تاثیر علمی اساتید و کاربردی بودن نظرات آنهاست.

در بخش بعدی امیر استکی، عضو اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل مشکلاتی در خصوص ریاست دانشگاه ها، شوراهای صنفی و معاونت های فرهنگی را مطرح و تصریح کرد: انتقادهایی در خصوص ریاست دانشگاه های محقق اردبیلی، اراک و هرمزگان مطرح است که به دلیل عدم مدیریت صحیح و پاسخگویی بموقع به این انتقادها، هزینه هایی به پای نظام جمهوری اسلامی نوشته می شود.

وی در ادامه به بررسی معاونت های فرهنگی وزارت علوم پرداخت و یادآور شد: در این بخش کارهایی صورت گرفته که از دیدگاه تشکل های اسلامی مفید بوده، اما به برخی از فعالیت های انجام شده انتقادهایی وارد است.

استکی به وضعیت اسفبار عفاف و حجاب در دانشگاه اشاره کرد و افزود: متاسفانه شاهد شکل گیری یک تفکر انتقادی در بحث عفاف و حجاب در دانشگاه ها هستیم که توانسته به اذعان خود معاونت های فرهنگی دانشگاه ها، فضای امنی برای افراد بدپوشش و بی حجاب فراهم کند.

عضو اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل موضوع انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده را یادآور شد و اضافه کرد: فضای دانشگاه ها در زمان انتخابات ملتهب می شود و در این بین برخی از تشکل های معاند به دنبال استفاده از ظرفیت دانشجویان به نفع خود هستند، لذا ما از مسئولان دانشگاه ها می خواهیم از افزایش بی ضابطه تشکل های دانشجویی جلوگیری کنند تا دیگر حوادثی از قبیل فتنه 88 تکرار نشود.

کامران دانشجو در پاسخ به دغدغه های طرح شده از سوی استکی گفت: در خصوص ریاست دانشگاه ها، کمیته های نظارت و ارزیابی در حال فعالیت هستند و بزودی این مسائل برطرف خواهد شد.

وزیر علوم در خصوص وضعیت عفاف و حجاب در دانشگاه ها تصریح کرد: در این خصوص وزارت طرح هایی را ارائه  و عملی کرده، اما متاسفانه با وجود تاکید مراجع عظام تقلید بر این موضوع، نهادهای فرهنگی، صدا و سیما و روزنامه ها نه تنها از این طرح ها حمایت نکرده اند، بلکه در صدد از بین بردن این طرح ها نیز بودند.

وی کار تغییر ساختار فرهنگی موجود در دانشگاه ها را سخت دانست و تصریح کرد: ساختار دانشگاهی ما یک ساختار تقلیدی می باشد؛ یعنی 80 سال است که این وضعیت در کشور حاکم بوده، لذا انجام کار برای ایجاد تغییر در ساختار دانشگاه، کاری مشکل است.

دانشجو یادآور شد: بنده به دنبال بسته شدن فضای دانشگاه نیستم و معتقدم تشکل های دانشجویی باید فعالیت خود را به طور کامل انجام بدهند، اما با افزایش تشکل های معاند و بی ضابطه در دانشگاه ها مخالفم.

دانشجو در خصوص وضعیت شوراهای صنفی گفت: بخشی از انتقادهای موجود به شوراهای صنفی وارد است که این نقصان، به دلیل نبود امکانات و ظرفیت در وضعیت موجود است.

وزیر علوم پرداخت وام های تغذیه، ودیعه مسکن، بیماری های خاص، وام ضروری، وام حوادث و از این قبیل را به عنوان کارهای صورت گرفته در خصوص افزایش میزان رفاه دانشجویان مطرح کرد.

وی در پایان یادآور شد: دانشجویان باید راهکارها و انتقادهای خود در خصوص عملکرد وزارت علوم را مطرح کنند؛ زیرا انتقادهای سازنده باعث افزایش کارآیی طرح های وزارت علوم خواهد شد.

لازم به ذکر است، دانشجو در انتها، برگزاری جلسه ای دیگر در خصوص ارائه راهکارهایی درباره اسلامی شدن دانشگاه ها و از بین بردن پیامدهای دانشجوی پولی را خواستار شد.

 

انتشار این خبر در خبرگزاری ها :

خبرگزاری فارس  خبرگزاری دانشجو   خبرنامه دانشجویان ایران

 

  • ۹۱/۰۵/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">