انجمن اسلامی دانشجویان مستقل

دانشگاه قم

همایش تدبیرها و توفیقات سیاست خارجی با حضور دکتر سعید زیباکلام / دوشنبه 24 فروردین ساعت 10 صبح

هفته نامه سوزنبان
کتابخانه
گزارش تصویری
رسانه سوزنبان
لوگو سایت
لوگوی نویسندگان
تبلیغات
مطالب در دست تهیه

به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم همایش «تدبیرها و توفیقات سیاست خارجی» با حضور دکتر سعید زیباکلام در دانشگاه قم برگزار شد.

همایش "تدبیر ها و توفیقات سیاست خارجی" به مناسبت روز فناوری هسته ای توسط انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم برگزار شد. سخنران این همایش دکتر سعید زیباکلام عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و از منتقدان روند مذاکرات هسته ای دولت یازدهم بود. این همایش که از حاشیه های جالبی برخوردار بود و دانشجویان استقبال خوبی از آن کردند رأس ساعت ده صبح در تالار شیخ مفید دانشگاه قم به صورت رسمی شروع شد و به دلیل حساسیت و جذابیت موضوع تا دقایقی پس از اذان ظهر ادامه یافت. 

جهت دانلود صوت سخنرانی و مشاهده گزارش تصویری به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

 

لازم به ذکر است که دو دقیقه ابتدای سخنرانی دکتر زیباکلام  به دلیل مخدوش بودن حذف شده است که ازین بابت پوزش می‌طلبیم.

دانلود صوت جلسه 

 

دکتر سعید زیباکلام در ابتدا با بیان این که تفاوت است بین بیانیه و توافق و همچنین این که فکت شیت امریکایی جزیی از توافق نامه است که می توان به آن استناد کرد افزود: فکت شیت امریکایی حدود چهل بند دارد که در بیش از سی بند از آن در ابتدای آن اشاره شده "ایران توافق کرده ...". علاوه بر این اگر این فکت شیت کذب است، چرا طرف ایرانی حاضر نیست یک بیانیه بدهد و این فکت شیت را تکذیب کند؟ و یا چرا طرف ایرانی فکت شیت ارائه نمی دهد؟ دکتر زیبا کلام با این مقدمه بحث خود را شروع کرد و با استناد به فکت شیت امریکایی ها به انتقاد از روند بیانیه لوزان پرداخت و با اشاره به موضوعات تحریم ها، نظارت و بازرسی، PMD، تحقیق و توسعه و ... و همچنین با بیان این که اقدامات تیم مذاکره کننده بسیار ساده لوحانه است افزود: با شناخت ومطالعاتی که در طول چهل سال در مورد امریکا داشته ام به شما می گویم که امریکا با توجه به این توافقنامه ما را فریب داده است و اگر خلاف این اثبات شود تمام حیثیت علمی خود را کنار می گذارم. ایشان همچنین با اشاره به موضوعات تحریم ها و بیان این که امریکا تا زمانی که راستی ازمایی نکند تحریم ها را بر نخواهد داشت افزود: تحریم ها به صورت مرحله به مرحله برداشته خواهد شد و اگر این اتفاقات بیفتد تنها برای تحریم های هسته ای خواهد افتاد و تحریم های حقوق بشر، موشکی و تروریستی و همچنین تحریم هایی که از اول انقلاب وضع شده است باقی خواهد ماند؛ در حالی که رئیس جمهور گفته اند همه تحریم ها برداشته خواهد شد. ایشان همچنین افزودند: در فکت شیت امریکایی که به عقیده من متن توافق نامه است از عبارت "تعلیق" برای تحریم ها استفاده شده، در حالی که تیم ایرانی گفته تحریم ها "لغو" خواهد شد و بین این دو کلمه تفاوت بسیار است.

دکتر زیباکلام با بیان این که با این وضع جشن و پایکوبی بی مورد است افزود: کسانی که به جشن و پایکوبی پرداختند باید متن بیانیه و فکت شیت امریکایی را مطالعه کنند و ببینند آیا واقعاً جای جشن دارد یا خیر؟

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر این که باید از تیم مذاکره کننده انتقاد کرد و دغدغه ها را مطرح کرد افزود: ما همان طور که بار ها گفته ایم از تیم مذاکره کننده حمایت می کنیم، اما در این موضوع دغدغه جدی داریم، چرا که پای حیثیت انقلاب و عزت و پیشرفت مردم در میان است.

این منتقد توافقنامه لوزان در ادامه با توجه به نظارت ها و بازرسی های پذیرفته شده افزود: با توجه به مواردی که درباره میزان نظارت ها و بازرسی ها در متن توافق نامه آمده است یک فاجعه است و امنیت ملی در خطر خواهد بود. طبق این متن امریکایی ها می توانند از هر جایی که بخواهند بازرسی کنند به و به  زنجیره تأمین ما دسترسی پیدا کنند و این یعنی دسترسی به گلوگاه های کشور. وی با بیان چند سؤال افزود: شما درباره زنجیره تأمین کدام کشور ها اطلاع دارید؟ آیا کشوری به شما اجازه می دهد که از همه رابط های بازرگانی و تجاری و بین المللی آن اطلاع یابید؟ آیا تیم مذاکره کننده با این رفتار خود عزت و استقلال کشور را حفظ کرده است؟ آیا تیم مذاکره کننده اهمیت این موضوع را نمی داند؟

وی در آخر با اشاره به بحث PMD که به معنای "ابعاد ممکن نظامی" است افزود: این نشان می دهد که امریکا با توجه به این مورد از هر جایی که بخواهد می تواند بازدید کند و با توجه به کلمه "ممکن" حتی مکان هایی که کاربرد هسته ای و نظامی ندارند می توانند مورد بازدید قرار بگیرند.

وی در پایان صحبت های خود از دانشجویان و مردم درخواست کرد که خارج از مسائل سیاسی و جناحی دشمن را رصد کنند و نگذارند امنیت ملی و انقلابی ما به مخاطره بیفتد و برای این که بتوان دشمن را به خوبی شناخت باید روزنامه ها و نشریه های پژوهشکده های غربی که مواجب بگیر دولت نیستند را رصد کرد. دقایق پایانی همایش به پرسش و پاسخ کتبی و شفاهی دانشجویان پرداخته شد و موافقان و منتقدان بیانیه لوزان پرسش های خود را مطرح کردند و پاسخ های دکتر زیباکلام را دریافت کردند.

همچنین دکتر سعید زیباکلام پس از این همایش، به دعوت طلاب، به حوزه علمیه معصومیه قم رفت و در آن جا هم در باره توافق لوزان به سخنرانی پرداختند.

 

 

 

 

 

 

پخش نشریه سوزنبان (ویژه نامه تفاهم لوزان) در همایش طلاب مدرسه علمیه معصومیه 

نظرات  (۲)

dameton daq
سال نوتون مبارک
همایشتون خیلی خوب بود. میون همه تشکلای دانشگاه بازم دم شما گرم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">