انجمن اسلامی دانشجویان مستقل

دانشگاه قم

همایش تدبیرها و توفیقات سیاست خارجی با حضور دکتر سعید زیباکلام / دوشنبه 24 فروردین ساعت 10 صبح

هفته نامه سوزنبان
کتابخانه
گزارش تصویری
رسانه سوزنبان
لوگو سایت
لوگوی نویسندگان
تبلیغات
مطالب در دست تهیه

عزت بدل ندارد : خانم بختیاری

| شنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۰۳ ب.ظ

عزت بدل ندارد ...

این روزا توی بازار بدل هر چیزی خیلی راحت تر از اصلش پیدا میشه از خوراک و پوشاکش گرفته تا دوستی و اعتماد و عزت.هر عقل سلیمی قبول میکنه که بدل هیچ وقت خاصیت اصلو نداره و هرگز مصرف کنندشو به هدف نهاییش که به نوعی رفع نیاز هست نمیرسونه.

این روزا توی بازار بدل هر چیزی خیلی راحت تر از اصلش پیدا میشه از خوراک و پوشاکش گرفته تا دوستی و اعتماد و عزت.هر عقل سلیمی قبول میکنه که بدل هیچ وقت خاصیت اصلو نداره و هرگز مصرف کنندشو به هدف نهاییش که به نوعی رفع نیاز هست نمیرسونه.و خیلی طبیعیه که آدما بعداز یه مدتی سروکار داشتن با (بدل)خسته بشن  چرا که خود بدلیجات خیلی زود ماهیت اصلیشونو نشون میدن.پس پذیرفتست که بدل بی خاصیته و (اصلِ) که نیاز آدمو برطرف میکنه.اگه قبول کنیم بدل بی خاصیت هست وبه لزوم شناخت اصل برسیم،اینجا لازمه که گفته بشه ممکنه اصل یه شاخه های داشته باشه،مثلا اگه شما یه روز بهاری با خانواده به یه منطقه تفریحی بری و چند  جویبار ببینی احتمال اینکه بخوای بگردی و سرچشمه رو پیدا کنی زیادهست تا اینکه به همون جویبار بسنده کنی و دیگه به اینکه سرچشمه ی این آب زلال و لطیف از کجا بیاد فکر نکنی،خیلی کمه.

میخواستم راجع به عزت حرف بزنم،که یک حالت درونیست که آدموبه جایی میرسونه که اعمالی رو انجام میده که هیچ وقت جلوی هیچ کس تن به کاری که باعث خفتش بشه نمیده.امام حسین و کربلا رو که دیگه همه از بریم که امام می فرمایند:هیهات من الذله،بله،گرچه نتیجه ی این حرف چیزی جز شهادت خودشون و تمام یاران باوفاشون نیست اما آونقدر ارزش داره که آدم جان و مالش را بابت اون بذاره چون وقتی عزت نباشه داشته های دیگه ارزشی ندارن و خیلی ازداشته ها فقط در سایه ی عزت امکان پذیره وطعم حقیقیشونشون میده و حقیقتا مایه ی ذلت چیزی غیر از شر و بدی نیست.اصل این رفتار امام حسین ازآیات قرآن ناشی می شه که خدای متعال می فرماید:فان العزۀ لله جمیعا،خب حالا با این اوصاف تو پیش هر کسی که  دلت میخاد برو و سرخم کن، به نظرت عزتمند میشی؟ آیا میشه در سایه ی کسی غیر  از خدایِ عزتمند و عزیز (که به معنای شکست ناپذیر هست) رشد کنی؟ ببینید وقتی آدم برای رفع  نیازش به جایی مراجعه کنه که  ربطی به منظورش نداره،هم به هدفش نمیرسه و هم عوارضی براش  داره ویه زمان مفیدی که میتونست برا رسیدن به اهدافش داشته باشه رو هم از دست میده... فرض کنید موهای شما بلند شده نیاز به سلمونی دارید، برید به بقال محله تون که حالا تغییر نام وکاربری داده و سوپری شده بگید موهاتونو کوتاه کنه و تازه اصرار هم داشته باشید،اونم یا به شما میگه اشتباه اومدی یا نامردی نمیکنه یه چیزیوپیدامیکنه و هر جور که دلش بخواد موهای شمارو سروسامون میده!خب،حالا آیا شما میتونید اعتراض کنید؟  آیا عقلا اعتراض فایده ای هم در پی داره؟  آیااین حاصل عمل خود شخص نیست؟

پس برا هر کاری باید به کاردان،منبع و اصلش رجوع کرد که رسیدن به هدف جز از این طریق ممکن نیست. برای رسیدن به عزت که تماما برای خداست جز عمل به رهنمودهای صاحب عزت حقیقی راهی نیست،و در آیا ت داریم که عزت برای خداو رسولش و مومنین هست که عزت را برای رسول و مومنین دانستن هیچ منافاتی با عزت خدا ندارد چون تمامش برای خداست و خدا به هر کس بخواد میده واز هرکس بخواد میگیره "تعز من تشا و تذل من تشا"...  پس رسیدن به عزت حقیقی جز در سایه ی عمل به دستورات الهی حاصل نمیشه و از اونجا که دستورات الهی به دو قسم: فردی و اجتماعی تقسیم میشن عزت هم به عزت فردی و اجتماعی تقسیم میشه؛  که اعمال فردی، عزت شخص شخص رو میسازه؛ و اعمال مسوولینِ در رأس، عزت اجتماعی و ملی رو. این تقسیم بندی بر اساس ماهیت دین و فطرت بشریه،پس چرا در برخورد با حوادث از غیر خدا  بترسیم؟ و روی غیر از خدا حساب باز کنیم؟ یادمون نره: "ان العزه لله جمیعا"!..

  • ۹۲/۱۲/۱۷

دانشگاه قم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">