انجمن اسلامی دانشجویان مستقل

دانشگاه قم

همایش تدبیرها و توفیقات سیاست خارجی با حضور دکتر سعید زیباکلام / دوشنبه 24 فروردین ساعت 10 صبح

هفته نامه سوزنبان
کتابخانه
گزارش تصویری
رسانه سوزنبان
لوگو سایت
لوگوی نویسندگان
تبلیغات
مطالب در دست تهیه

بهانه تراشی‌های غربی ناشی از مخالفت با ماهیت جمهوری اسلامی است/ هر توافقی باید بر اساس گام‌های متوازن باشد

در بخشی از این بیانیه آمده است: از آنجایی که متاسفانه اخبار دقیقی از روند مذاکرات از سوی مقامات ایرانی به افکار عمومی داده نشده است اما بر اساس آنچه که رسانه های نزدیک به طرف غربی از بده بستان های مذاکره کنندگان می گویند حاکی از آن [...]

 

متن این بیانیه به شرح ذیل است:
 

هم اکنون مذاکرات مهم ایران و 1+5 در جریان است و آنطوری که گفته شده است، پایان همین ماه نیز معاونان وزرای خارجه ایران و کشورهای مذکور، در ژنو گرد هم خواهند آمد تا گفت و گوهای ناتمام وزرای خارجه شان در نشست قبلی را تکمیل کنند ضمن اعلام حمایت جامعه دانشگاهی از تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان، نکاتی به ذهن ما دانشجویان می رسد که به عنوان چشم بیدار جامعه، گفتنش را بر خود لازم می دانیم.

1- از آنجایی که پشتوانه مردمی، سبب تقویت و حضور مقتدر مذاکره کنندگان خواهد شد، باید گفت که حمایت مردمی در گرو اطلاع رسانی دقیق و شفاف از روند مذاکرات است. در صورتی که افکار عمومی توجیه شود، همراهی و هماهنگی مناسبی در انسجام خواسته های ملی رخ خواهد داد. از سویی طرف غربی تلاش می کند تا تحولات عرصه سیاست خارجی را به تحولات داخلی گره بزند و به همین جهت نباید با تصمیمات خلق الساعه و دفعی فضای مذاکرات تغییر کند لذا با توجه به تحرک دیپلماتیک ستودنی دولت باید گفت این تحرک دیپلماتیک آنجایی موثر خواهد بود که خطوط قرمز و خدشه ناپذیری از خواسته های ملی مطابق با خواست ملت و رهبری تدوین گردد که بر اساس آن دیپلماسی هسته ای رخ دهد. 

2- با توجه به نرمش های صورت گرفته در مذاکرات هسته ای از آلماتی 2 تا ژنو 5 اکنون دیگر آشکار شده است بهانه تراشی های مختلف طرف غربی در مذاکرات هسته ای، مخالفت با ماهیت جمهوری اسلامی است و اکنون دیگر اثبات شده است که اساسا مسئله آنها مسئله هسته ای نیست چه اینکه اظهارت گستاخانه مقامات غربی نیز بر همین مطلب صحه می گذارد. اینکه یک مقام آمریکا بی شرمانه بگوید "درخواست امریکا برای توقف پیشرفت برنامه هسته ای ایران در گام اول، مقدمه ای برای درخواست برچیدن کامل برنامه هسته ای ایران است" جای هیچ شک و شبهه ای در هدف واقعی مذاکره کنندگان غربی باقی نمی گذاردکه نیت واقعی آنان از مذاکره چیست.

3- از سوی دیگر هر توافقی در مذاکرات هسته ای باید بر اساس گام های متوازن باشد. از آنجایی که متاسفانه اخبار دقیقی از روند مذاکرات از سوی مقامات ایرانی به افکار عمومی داده نشده است اما بر اساس آنچه که رسانه های نزدیک به طرف غربی از بده بستان های مذاکره کنندگان می گویند حاکی از آن است که گام های نامتوازن خواست طرف غربی است که حقوق ملت ایران را رعایت نمی کند. اینکه در فرمول پیشنهادی ارائه شده به ایران ، تقریباً همه برگ برنده های ایران را بخواهند و در مقابل، درصد ناچیزی از تحریم ها را بر دارند به معنی تعرض به حقوق حقه ملت ایران است و قطعا دیپلمات های ایرانی همانطوری که گفته اند حاضر به تعویض دُر غلتان و آب نبات نخواهند شد و لغو همه تحریم ها حداقل اقدام طرف غربی برای اثبات حسن نیت آنان است. 

4- ساده انگارانه در برخی محافل سیاسی داخلی این تحلیل رخ داده که فرانسه را مقصر اصلی عدم توافق در مذاکرات ژنو 5 جلوه داده و از آمریکا تصویری منعطف و خیرخواه ارائه کنند! ولی در اصل، رفتار فرانسه مبتنی بر یک تقسیم کار پس پرده با امریکا بوده است. چرا که اولا اینکه اگر امریکا واقعا اراده لازم برای توافق را داشت هیچ کشوری درون 1+5 ریسک سیاسی به خطر انداختن روابط خود با امریکا را از طریق مخالفت با این توافق را نمی پذیرفت و لااقل تاریخ گواه آن است که اروپایی ها در هماهنگی کامل با آمریکا هستند و همگی در دفاع از موجودیت اسرائیل بی پرده سخن می گویند. دوم اینکه اظهارات جان کری پس از مذاکرات نشان می دهد درون مذاکرات هم امریکا هیچ تلاشی برای تعدیل موضع فرانسه به عمل نیاورده است. دیگر اینکه امریکا با این محاسبه که ایران عمیقا خواهان توافق است و برای این موضوع عجله دارد، فرانسه را تحریک کرده است تا موضعی رادیکال درون مذاکرات اتخاذ کند و هزینه گروکشی به پای فرانسه نوشته شود نه آمریکا تا این پیام به داخل ایران منتقل گردد که آمریکا خیرخواه ایران است!

5- در پایان تذکر این نکته لازم است که ارئه کدهای اشتباه [و حتی به فرض درست] از وضعیت اقتصادی اگر خیانت نباشد، قطعا اشتباه بزرگی است چرا که موجب سست شدن و تضعیف مذاکره کنندگان در چانه زنی های سیاسی خواهد شد. خط رسانه ای جریان معارض انقلاب اسلامی که این روزها از استیصال جمهوری اسلامی در برابر غرب و آمریکا می گوید، مگر جز این است که ازعبارتهای "خزانه ما خالیست" گاه و بیگاه اظهار شده از سوی مسئولان، برای توصیف وضعیت ایران استفاده می‌کنند؟! لذا مسئولان مراقبت کنند با اظهارات نسنجیده که عموما حاکی از عقده گشایی های سیاسی در ایام انتخابات است، بهانه به جریان معارض ندهند.

  • ۹۲/۰۸/۲۲

دانشگاه قم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">