انجمن اسلامی دانشجویان مستقل

دانشگاه قم

همایش تدبیرها و توفیقات سیاست خارجی با حضور دکتر سعید زیباکلام / دوشنبه 24 فروردین ساعت 10 صبح

هفته نامه سوزنبان
کتابخانه
گزارش تصویری
رسانه سوزنبان
لوگو سایت
لوگوی نویسندگان
تبلیغات
مطالب در دست تهیه

اعتراض 40 انجمن اسلامی به وزیر ارشاد

| چهارشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۲، ۰۷:۵۷ ب.ظ

اعضای انجمن اسلامی دانشجویان 40 دانشگاه سراسر کشور با صدور نامه ای به وزیر ارشاد اعتراض خود را در خصوص نوع انتخاب فیلم برای جشنواره فیلم اسکار اعلام کردند.

در بخشی از این نامه آمده است: "جناب آقای وزیر: امروز سی و یک سال از راه‌اندازی جشنواره فیلم فجر با همه خوبی‌ها و بدی‌‌های آن می‌گذرد و ما در آستانه برگزاری سی و دومین جشن سینمایی کشور هستیم. آیا سینمای ایران در این مدت بدان بلوغ و تعالی نرسیده است که نماینده‌ای هر چند ضعیف از خود داشته باشد که مجبور نباشیم فیلمی فرانسوی را نماینده سینمای ایران کنیم؟ کما اینکه هم ما می‌دانیم و هم شما می‌دانید که در یک سال اخیر هستند فیلم‌های شاخص، درخشان با درون‌مایه ایرانی اسلامی که مورد اقبال عموم ملت نیز قرار گرفته‌اند! "

در بخش دیگر این نامه با تأکید بر ارسال فرهنگ ایرانی – اسلامی توسط این گونه جشنواره ها اشاره کرده است که: " به نظر شما آیا بهتر نیست زمانی که فرصت معرفی فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی ما فراهم شده است، از این فرصت نهایت استفاده را ببریم و فیلمی در شان خودمان معرفی کنیم؟ آیا هدف از شرکت در اسکار فقط کسب جایزه است؟ اگر این پیش‌فرض صحیح باشد پس طبیعی است که فیلم‌های خودمان را نیز با توجه به ملاک‌های داوری آنها بسازیم اما بهتر است قبل از آن صادقانه به این پرسش جواب بدهیم که: «به نظر شما آیا فیلم یک خانواده محترم شانس بیشتری برای کسب جایزه اسکار ندارد؟»"

اصرار بر حضور در این جشنواره و انتخاب فیلمی مغایر با فرهنگ ایرانی در حالی است که در سال گذشته به علت توهین کمپانی هالییوود به پیامبر اعظم (ص) با وجود مشخص شدن فیلم از سوی وزارت فرهنگ در این جشنواره حاضر نشد.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

«من مى‌گویم الان کلید دست شماست. من شأن سینما را این مى‌دانم. من مى‌گویم امروز کلید پیشرفت این کشور، به میزان زیادى دست شماست؛ شما مى‌توانید این نسل را یک نسل پیشرونده، امیدوار، پُرشوق، معتقد به خود و معتقد به ارزشهاى اسلامى و ملىِ خود بار بیاورید؛ و همین‌طور مى‌توانید این نسل را شرمنده، پشیمان، زیر سؤال برنده‌ى افتخارات گذشته و زیر سؤال برنده‌ى افتخار انقلاب و دفاع مقدس بار بیاورید.»

 

بیانات رهبر انقلاب در جمع کارگردانان تلویزیون و سینما 23/3/1385

جناب آقای جنتی
وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
سلام علیکم

با خبر شدیم که از جانب هیئت انتخاب نماینده ایران در جایزه اسکار فیلم «گذشته» ساخته آقای اصغر فرهادی به‌ عنوان نماینده ایران در این جشنواره انتخاب شده است؛ انتخابی سوال برانگیز و تاسف بار که ما را ملزم کرد تا این نامه را به شما بنویسیم.

شما به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بهتر از ما بدانید که جشنواره‌هایی چون کن و اسکار نه یک جشنواره هنری بلکه یک جشنواره فیلم با رویکردی سیاسی هستند. شاهد مثال آن «آرگو» و تحریف تاریخی است که سال گذشته جایزه اسکار را می برد؛ فقط بخاطر آنکه یک دروغ تاریخی بر ضد ملت ایران است و این امروز بر هیچ کس پوشیده نیست و اما به هر حال در ایران نیز هیئت انتخاب نماینده ایران در جایزه اسکار تشکیل شد و به تبع آن فیلمی به نمایندگی از فرهنگ، هنر و باورهای دینی ملت بزرگ ایران راهی این جشنواره می‌شود؛ اما سوال اینجاست که «گذشته» چه قرابت مفهومی با این فرهنگ و هنر دارد؟!

جناب آقای وزیر
امروز سی و یک سال از راه‌اندازی جشنواره فیلم فجر با همه خوبی‌ها و بدی‌‌های آن می‌گذرد و ما در آستانه برگزاری سی و دومین جشن سینمایی کشور هستیم. آیا سینمای ایران در این مدت بدان بلوغ و تعالی نرسیده است که نماینده‌ای هر چند ضعیف از خود داشته باشد که مجبور نباشیم فیلمی فرانسوی را نماینده سینمای ایران کنیم؟ کما اینکه هم ما می‌دانیم و هم شما می‌دانید که در یک سال اخیر هستند فیلم‌های شاخص، درخشان با درون‌مایه ایرانی اسلامی که مورد اقبال عموم ملت نیز قرار گرفته‌اند! 

جناب آقای علی جنتی
طی چند دوره اخیر جشنواره فجر شاهد بروز و ظهور نسل جدید از سینماگران و فیلم‌های متعهد مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی بودیم که فیلم‌هایی مردم‌پسند را ارائه می‌کردند؛ هیچ فکر کرده‌اید که این انتخاب چه صدمه بزرگی به سینما و سینماگر ایرانی خواهد زد و چه شکوفه‌های نورس سینمای ایران را پژمرده می‌کند؟ می‌دانید که با این انتخاب چه توهین بزرگی به جامعه سینمایی کشور وارد شده است که جبران آن سال‌ها به طول می‌انجامد؟
 
وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
می‌دانید که قسمتی از دیپلماسی عمومی معطوف به شارش فرهنگ‌ها است و سینماگران جهان فیلم نماینده جمهوری اسلامی را به عنوان نماینده فرهنگ و باورهای ملت ایران به نظاره می‌نشینند؟ نقطه مشترک جامعه دینی ایران و بی‌دین فرانسوی کجاست که حاضر شده‌اید این فیلم را برای نمایندگی ایران در جشنواره اسکار بپذیرید؟

به نظر شما آیا بهتر نیست زمانی که فرصت معرفی فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی ما فراهم شده است، از این فرصت نهایت استفاده را ببریم و فیلمی در شان خودمان معرفی کنیم؟ آیا هدف از شرکت در اسکار فقط کسب جایزه است؟ اگر این پیش‌فرض صحیح باشد پس طبیعی است که فیلم‌های خودمان را نیز با توجه به ملاک‌های داوری آنها بسازیم اما بهتر است قبل از آن صادقانه به این پرسش جواب بدهیم که: «به نظر شما آیا فیلم یک خانواده محترم شانس بیشتری برای کسب جایزه اسکار ندارد؟»

و در پایان آقای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
«ما همه در اهمیت سینما اتفاق‌نظر داریم؛ این مورد قبول همه است. اهمیت به معناى شأن والاى هنرى و قدرت تأثیرگذارى آن، و مسئولیتى که از این ناحیه متوجه کسانى مى‌شود که در سلسله‌مراتب سینما قرار دارند. ممکن است در این سلسله‌مراتب، من هم به عنوان یک آدمى که مسئولیتى در نظام دارد، قرار بگیرم؛ آقاى وزیر مسلّماً در این سلسله‌مراتب قرار مى‌گیرند. به‌هرحال، همه احساس مسئولیت کنیم؛ این مورد اتفاق ماست که اهمیت سینماست. و دوم اینکه بالاخره مضمون سینما باید در جهت اصلاح کشور و جامعه باشد» اینها سخنانی است که رهبر انقلاب در جمع سینماگران زدند سخنانی که امروز مورد خطابشان با شماست!

شنیدیم که اعلام کردید «من هنوز موفق به دیدن فیلم «گذشته» نشده‌ام» به نظرتان اهمیت سینما آن‌قدری نیست که فیلمی که قرار است نماینده هویت و فرهنگ ایران و ایرانی باشد را یک بار ببینید بعد از آن حکم به نمایندگی آن بدهید؟

 

والسلام علی من التبع الهدی


واحد فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم 

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد واحد اهواز

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی تهران
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف
انجمن اسلامی دانشجویان مرکز آموزش عالی فنی امیرکبیر اراک
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شهرکرد
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بوعلی سینا همدان
انجمن اسلامی دانشجویان مرکز آموزش عالی فنی کرمانشاه
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پرستاری رامسر
انجمن اسلامی دانشجویان پردیس قم دانشگاه تهران
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اراک
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم دریایی چابهار
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه هرمزگان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه مازندران
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم 
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی اهواز
جمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه محقق اردبیلی
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مهرگان محلات
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه پیام نور اصفهان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل پیام نور خوراسگان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زابل

انجمن اسلامی دانشجویان  مستقل دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

  • ۹۲/۰۷/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">